groot project Beeldbewerking John Nijst Stap 1: Om een optimaal resultaat te krijgen,werd de foto in een aantal delen op een hoge resolutie gefotografeerd en in een programma voor beeldbewerking als één geheel gemonteerd.  Hierboven de samengestelde montage en en hiernaast een (deel)vergroting. Stap 2: Allereerst werd een deel van de lucht en het water helemaal "schoongemaakt". Deze delen (patronen) werden gebruikt om de rest van de beschadigde lucht en water "op te vullen". Hiertoe moest eerst zeer zorgvuldig om de bestaande voorwerpen (boten, gebouwen, e.d.) heen een selectie worden gemaakt. Deze selectie werd daarna met de betreffende patronen gevuld. Op deze wijze werd de gehele foto, in gedeelten, gerestaureerd. In een groot deel van de foto waren afbeeldingen verbleekt en dus minder duidelijk zichtbaar als gevolg van een lager contrast. Deze delen werden nauwkeurig geselecteerd en weer "op contrast" gebracht". Uiteindelijk werd de foto op een, door de klant gewenste, kleur gebracht. Hierboven en hiernaast het uiteindelijke resultaat en een (deel)vergroting Stap 3: Om het eindresultaat op precies de gewenste kleur te krijgen, werd de uiteindelijke foto in eigen beheer met behulp van een Epson A3-fotoprinter, geprint. Stap 4: Kleurfoto's zijn altijd gevoelig voor de inwerking van licht, stof en vocht. Om de foto hiertegen te beschermen, werd hij voorzien van drie lagen spray. Als er tijdens het aanbrengen van de spray stofdeeltjes in de nog natte spray terecht komen, blijft dat altijd zichtbaar. Daarom werd de spray in een geïmproviseerde, "stofarme tent" (in de badkamer) aangebracht.
Stap 5: Tot slot werd de foto op 10 mm dik foam geplakt. Terug naar boven ↑↑
De opdracht: Het restaureren van een panoramafoto (uit 1900), geplakt op een houten plank. Een foto van de haven van Shanghai. Deze was in de loop van de tijd plaatselijk erg verbleekt, gevlekt en als gevolg van vochtinwerking, plaatselijk gebarsten. Afmetingen van deze foto 145 x 19 cm.